Translate

La Festa de Sant Joan Baptista

       Amb els versos de l’historiador i monjo benedectí Paulus Diaconus, Himne de Vespres de la Festa de Sant Joan Baptistael monjo i teòric musical Guido d'Arezzo, escollint la primera síl·laba de cada vers, va donar nom a les notes de l’Escala Musical

La música, a més de ser una manifestació cultural i artística, és el fruit d’una intuïció creativa, que s’expressa en el temps i en l’espai. La finalitat d'aquest art és despertar una experiència en l'home, estimulant el seu camp perceptiu, i expressant sentiments, pensaments i idees.

Avui estem familiaritzats amb els signes d’una partitura musical: el pentagrama, les claus -Do, Fa, Sol-, els ritmes -binaris, ternaris, mixtes-, les notes -Do, Re, Mi, Fa, Sol, La, Si-, les figures musicals i els seus silencis -rodones, blanques, negres, corxeres, semicorxeres, etc.,- els temps -moderat, andante, lent, allegro, etc.- i les altres notacions musicals -sostinguts o diesis, becaires, bemolls, etc.-. D'aquesta manera, pareix que les coses relacionades amb l'escriptura musical han estat sempre les mateixes i no ens adonem que són fruit d'una evolució al llarg de la història.

Al principi, la transmissió dels cants en la música occidental va ser oral, es memoritzaven i es transmetien d'unes persones a unes altres, de forma que per a evitar que aquestes composicions s’oblidaren, va sorgir la necessitat d’escriure-les.
Els grecs van posar en pràctica sistemes de notació musical que, més tard, van adoptar els romans. En Bizanci -Música Bizantina- també va assajar diferents grafies musicals, però fins a l'Edat Mitjana, no es va trobar l'origen de l’actual notació musical, època en la qual en els monestirs, els monjos van descobrir la utilitat d’escriure les melodies dels himnes religiosos, en lloc de glossar-los oralment. En aquest període, sota l’impuls de Sant Gregori Magne, i amb l’intent d’estructurar el Cant Gregorià, van sorgir diferents tipus de notacions: pneumàtica, dasiana, alfabètica, aquitana, pentatònica ... La notació més important serà la notació pneumàtica.

Les nostres notes, les nostres pautes, provenen del cant gregorià. Els pneumes (S.VII-VIII), no tenien una clara representació ni definició de l’altura tonal de les notes. Més tard es van inventar les línies per a indicar altures musicals fixes. Dues en principi -roja i groga- i poc a poc, anar augmentant-les fins arribar a les cinc línies i quatre espais en què actualment està configurat el pentagrama.

El nom de les notes i el tetragrama -utilitzat en la música gregoriana- s’atribueix al teòric medieval Güido d’Arezzo (990-1050), que glossant l’Himne de Vespres de Sant Joan Baptista, escrit per Paulus Diaconus (720-797), va organitzar l’escala musical amb els versos:
 
Ut quéant láxis, resonáre fíbris, ra gestórum, muli tuórum, sólve pollúti, bii reátum. Sáncte Ioánnes 
és a dir  
Perquè les nostres veus puguen cantar les seves admirables gestes, guia els llavis dels teus serfs. Sant Joan
.
 
Al segle XVI, amb la finalitat de completar l’escala musical, es va recórrer al mateix himne que d’Arezzo va utilitzar, i escrivint les inicials de sant Joan, -Sancte Ioannes, SI- es va formar la setena nota completant-se així l’escala musical tal com avui la coneixem. Afegir que el nom de la nota -Ut- es va canviar per -Do-, nom tret del músic italià G. B. Doni.

El tetragrama és el conjunt de quatre línies horitzontals i tres espais sobre els quals s'escrivien els signes que servien per a determinar l'altura dels sons musicals del cant gregorià. La posició de la nota sobre una de les línies o un dels espais, indicava l'altura i el nom del so que s'havia de tocar. Aquesta invenció va ser molt important ja que va permetre anotar l’altura de les notes d’una melodia, lliurant-la de la dependència oral.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada