Translate

dissabte, 13 de juny del 2020

14é. REPERTORI D'ENDEVINALLES

Cançó amb enigma
Molt menys que res
escriure i sobreviure
ara i adés.
Molt més que tot
proclamar una presència
en cada mot.
De tot a res
l'embruix de les paraules
i el foc d'un bes.
De res a tot   
l'aigua de tantes pluges
al fons d'un got.
Qui té la clau
per obrir les cent portes
d'aquest palau?.
Miquel Martí i Pol

Amb la CANÇÓ AMB ENIGMA de l'estimat escriptor i poeta Miquel Martí i Pol, vull encetar aquest últim moviment, proposant-vos jugar amb un divertit i musical repertori d'endevinales.

Les endevinalles no només són un entreteniment, sinó també tenen la missió de compalure els nostres sentits i la nostra ànima, totes elles van més enllà de la fantasia atès què, al se un exercici imaginatiu, atresorem una gran capacitat de resposta, condueixen a un enteniment sorprenent i divertit, potser distinnt a la realitat i així apareix la metàfora, la comparació, la paradoxa o el simbolisme i és aquest llenguatge el que ens provoca, fent-nos reflexionar o commoure'ns, o fins i tot, ensprodueix diverses sensacions, ... admiració, felicitat, ràbia, ...

Ressaltar que les endevinalles prenen la seua vitalitat a través deles arrels populars i generalment, estan formulades en vers i organitzades com un diàleg endevinatiu entre l'emissor i el receptor, de forma que el primer planteja un enigma, què el segon amb la seua intuïció l'ha de resoldre. En diverses ocasions, les endevinalles ja contenen la resposta. 

Doncs deixem des d'ara i com diria el poeta, les portes obertes a la imaginació.

01.          A la muntanya neix, a la muntanya es cria i va pel món donant alegria.
02.          A toc de mi, la son, la gana i la galvana no faig jo venir.
03.          Ai, em fa mal aquí!. Ei!, com em cou allà!. Oi!, quin dolor tan fi!. Ui!, quina picor tinc!.
04.          Als infants done alegria, tracatrac-i-trac-i-trac, i a la mare i a la tia si es descuiden, un atac.
05.          Amb la seva gran boca i una sola dent, des de l’alt crida a la gent.
06.          Amb nom de barca i ventre d’arca, voga amb cordam sense velam
07.          Amb tan sols quatre cordes que un arc posa en acció, aquesta caixa melodiosa t’alegrarà tot el cor.
08.          Amb un discret ruixim i el mànec d’una escombra, no faig tatxim tatxim, però m’ho passo bomba.
09.          Amb un líquid que és bo per a beure i un altre per amanir, es fa un instrument simpàtic que dóna goig de sentir.
10.          Ballar al mig de la plaça, -amb manxa de ferrer i dits de rellotger- és el que fa amb més traça.
11.          Bones i sonores cordes tinc, quan en graten a la gent entretinc.
12.          Camp en blanc, llavor negra; després cinc ratlles i finalment el que les sembra.
13.          Canta quan clareja i torna a cantar quan fosqueja.
14.          Com els diuen als tres Reis d’Orient?. (A Alcoi i altres poblacions, col·loquialment Reixos).
15.          Com que sóc un clarí, net de la boca a l’esquelet, m’ensabono cada dia la lluent anatomia, no voldria que un barrut, pogués dir-me claribrut.
16.          Conec dos grans personatges molt amics dels capellans; que viuen en matrimoni i sé que no són casats.
17.          Dalt la finestra estic molt distreta tinc al davant pobles i camps i em passo la vida ballant i cantant.
18.          De ballar bé i estar tan maca tinc el paner com una tomaca.
19.          De set germanetes que som, primereta vaig néixer jo i la més xicoteta sóc.
20.          Diu que és un forat que brama per un altre forat i no deixa dormir el soldat.
21.          Dos mares i dos filles van a missa amb tres mantellines. Qui son?.
22.          D'una festa de gran talla, som emblema i alegria, i ens cremen, Ah! i no falla la nit de sant Josep.
23.          El cul ens piquen i el carpó, amb la baqueta i el bastó. El cap ens tusten i el clatell, amb la maceta i el Martell. I tots nosaltres, bons minyons, dels mastegots en fem cançons. Però la mosca ens puja al nas i la farem com un cabàs. No negareu que hem avisat: el nostre cop serà sonat.
24.          El fabricant el fa cantant, el comprador el compra plorant, i el que l’usa ni canta, ni plora ni el disfruta.
25.          El gegant Delfí mai no calla i sempre balla, el gegant Delfí sona ... i tamborí. El gegant Delfí sona el tamborí i la .. el gegant Delfí sona .. i tamborí.
26.          El meu nom diu que sóc de pi, també sóc d'altres fustes. I la meua ànima és fonamental, per a que quan sone, done llustre.
27.          El pare era dentista, la mare, quincallera, l’avi contrabandista i l’avia, romancera. I jo he sortit artista sense ombra de bufera.
28.          Em graten de forma agradable, la meva veu és molt timbrada i el meu cos de fusta és.
29.          Em passo la nit nedant, em passo la nit cantant, i fent croac-croac, sembla que voli saltant.
30.          En el camp pastura i neix, la filadora ho fila i el ferrer ho fa.
31.          En l’esport es penalitza, i en la plaça done alegria.
32.          En la serra es cria i a la casa dóna alegria.
33.          En què s’assemblen el penell d’un campanar i un ou?.
34.          En una cova tancada hi viu una gran dama que sempre està mullada i quan vol cantar i parlar, s’ha de bellugar.
35.          En una llarga obertura tinc jo la dentadura, quan començe a parlar, totes les meues peces es mouen sense parar.
36.          Entre quatre parets altes molt altes hi ha un home en camisa donant voltes, moltes voltes, i la llonganissa se li veu donant, donant voltes.
37.          És del País i no pas de fora, no té cap fill però diu que té nora.
38.          És molt vella però és forta, quan parla tothom la sent, ocupa un lloc prominent, i amb una sola dent, belluga constantment.
39.          Es toca amb dos palillos,  surt sempre en la processó i és un instrument de percussió.
40.          És un ball amb història, forma un gran gira-sol; i el senyal de començar-la es dóna amb el to del flabiol.
41.          És un món xicotet que cada mes de desembre celebra que en un pessebre va néixer un nen.
42.          Esdentegada com una vella fa la sonada d’una donzella.
43.          Esta feta amb art, regla i encert. Què és?.
44.          Fa ki-ki-ri-kic i du barretina i canta de valent quan comença el dia.
45.          Gall, gallaret, canta dalt de la paret, i tan si plou com si neva, mai és lleva.
46.          Hi ha qui sempre la té bonica, quan parla, quan crida o quan canta. Què es?.
47.          Hi ha una nit a l'any que és pecat tocar el xiulet. Que nit és?.
48.          Instrument d’Orfeu, al cel tinc el feu.
49.          Instrument musical és, sorollós i redonet i en les festes de Nadal tots els saben tocar.
50.          Jo dicto el mal, dicto el bé i governo cels i terra; també amb mi s’adora el bon Déu, i amb mi es blasma i amb mi es peca.
51.          Jo prou miro de callar, tararà tarà, tatà, però no me’n sé sortir, tararí, tarí, tatí.
52.          Jo serveixo per a caçar la guineu i el cervatell. Només m’heu d’arreplegar i tirar-me al seu clatell.
53.          Jo sóc l'amo i mane ací. Porte capell de color vermell i als xiquets bonics els desperte així: Quiquiriquí!.
54.          Jo, filla gran de la Mandola no he sortit gaire estudiant. A mi doneu-me la tabola amb un estudiant bergant.
55.          Ju sabi ua causa que tut et dia pique e at se nu ha het cap de estera. Que ei?.                Val d’Aran.
56.          L’hauràs escoltat tocar, pensa, medita i recorda. Quin instrument musical no té més que una corda?.
57.          La derrota de la festa?.
58.          La simbomba és un instrument musical, però en quina festa es sol tocar?.
59.          Les castanyes espanyoles fan petons i cabrioles.
60.          Les meues cares redones que estirades són i a força de donar-me colps, així cante jo.
61.          Lloc agradable sóc, i t’acull amb efecte; en la meua casa estaràs, i un bon art t’ensenyaràs.
62.          M’han fet per a que a Déu lloe, em solen tancar amb clau, dintre d’un edifici tinc la meva casa, i en tot en mi cap.
63.          Més ossos tinc que un esquelet, estan estesos tots sobre una fusta, i un saberut amb uns palets, me’ls classifica i me’ls ajusta.
64.          Negre i rodó sóc, també soc d’altres colors, no em marejo quan giri, estic ple d’estries, i parlo, canto i faig música quan em punxen amb l’agulla.
65.          Negre per fora i verd per dins. Qué és?.
66.          No la palpes, però si l'escoltes.
67.          No sóc una nau, tinc enteniment i ornamenta, també tinc un solemne pont, però mai he vist un riu.
68.          On no arriba el canari a mi em toca d’arribar-hi.
69.          Parla i no té gola, entona i no té veu; si vols que cante, canta, i si no ho vols, res.
70.          Per a sonar com li cal, un llauner professional.
71.          Per una escala molt llarga, amb uns esglaons blancs i uns altres negres, fa baixar i pujar als seus deu fills, amb delicades i sonores martellades.
72.          Perquè caminen els xirimiters mentre toquen?.
73.          Perquè dalt els penells dels campanars s’hi posa una gall i no una gallina?.
Penell: Peça  lleugera,  en forma  de  sageta,  de gall,  etc.,  que  gira  a l'entorn  d'un  eix  vertical i serveix per a assenyalar la direcció del vent. Veleta -Cast.-  és  INCORRECTE.
74.          Quan obro la boca mostro blanca i fina dentadura, i així que em poso a cantar totes les dents es van bellugant.
75.          Quan se celebra la festa d’un sant, famós cavaller, i a costa de la gent llesta, ens treuen junts al carrer per a negoci poder fer.
76.          Quants solcs té un disc de vinil?.
77.          Què art agrada a tots?.
78.          Què és allò que no es pot anomenar sense rompre-ho?.
79.          Què és el que porta aquest frare, què és el que porta al davant, què és el que li degota, què li degota tant?.
80.          Què és necessita perquè els gegants vagin a la processó?.
81.          Què fa un músic quan fa sonar l’instrument?.
82.          Què sap l’ase del cant del rossinyol?.
83.          Què serà això que quan arriba la gent es cobreix el rostre i després es posen a ballar?.
84.          Qui canta?.
85.          Qui és aquell cavaller que em causa meravella, que mentre alcen l’hòstia està assegut en la seva cairella?.
86.          Qui és el què mai no pot anar a la processó?.
87.          Qui pateix els goigs de sant Prim?.
88.          Quin és el cos sense vida, sense ànima i sap cantar?, i no és cap mentida!.
89.          Quin és el patró dels músics?.
90.          Quin és el sant més ballador?.
91.          Quin és el sant més barat?.
92.          Quin és el secret pel qual un guitarrista deixa de tocar?.
93.          Quin és l’instrument de corda més fàcil de tocar?.
94.          Quin és l’instrument més polit?.
95.          Quin és l’U, 3 què és tres i aquests tres si els contàrem, encara que són nones són parells?.
96.          Quin instrument de música tot i fent un soroll que alegra, té un nom de senyals de pena?.
97.          Quin sant és el millor per a ferrar cavalls?.
98.          Quina és la forma musical ideal per a dormir a la gent?.
99.          Quina és la santa que esta entre Alemanya i Rússia?.
100.       Quina santa és la més filharmònica?.
101.       Rebo sempre a doble galta com un cul a doble natja.
102.       Rodó i gran i amb la maça vaig marcant.
103.       Sempre canta i de cantar es rebenta.
104.       Sense què instrument, una festa ni és festa ni és res?.
105.       Set germanes, una de coixa i una de santa.
106.       Si tires del filet, cantarà el pardalet.
107.       Siiimba que et siiimbes escolteu el meu so, en les nits nadalenques fins que apareix el sol.
108.       Sobre una pell ben tibada dos ballarins salten. Què és?.
109.       Sóc en extrem especial què, en dir el meu nom, segur que em trencaràs. Sóc el ...?.
110.       Sóc feta de pell de xai, faldetes de llautó, faig xim, xim, faig pam, pam, i un soroll que Déu n'hi do. Endevina qui sóc jo!.
111.       Sóc fill d'una cabra, sovint em pega el meu amo i tothom tremola quan mano.
112.       Sóc gran, sóc xicotet. Sóc alt, sóc baixet. Sóc brut, sóc net. Sóc clar, sóc espès. Qui sóc?.
113.       Sóc la més encisadora, dones i homes amb passió faig ajuntar. Sóc la il·lusió del jove i li done sensatesa al vell. Els qui tenen gust em toquen amb les peces a la mà, i el qui a mi no m’endevini és ben segur que no hi sent.
114.       Sóc negre i no sóc carbó, passo les nits cantant l’arpa; duc corona i no sóc rei i travesso el riu sense barca.
115.       Sóc plat i no duc menjar,  caic a terra i no em puc trencar, sempre som dos a sonar i mai no vaig sol a cantar.
116.       Sóc un instrument de corda que fa riure i fa plorar, com que en tinc una de sola la canalla em sap tocar.
117.       Sóc un plat de marisc si em preparen guisat, al teatre musical faig una tasca molt maca, i puc ser un disc o una peça orquestrada.
118.       Sóc una cosa impalpable, no faig soroll de cap mena, arreu sóc poc estable i em trenca qui m’anomena.
119.       Són fetes de fusta: panxa per panxa, forat per forat; i amb sa remenadissa fan tra-ca-ta-trac.
120.       Té bec i no és ocell, refila que primfila, i no és ni verderol, ni passerell, ... ni rossinyol.
Verderol: Ocell de la família de les fringíl·lides, amb un plomatge verd groguenc i canta molt bé.
121.       Té la panxa arrugada, és un gran bufador; i sentiràs bé com gemega si li toques un botó.
122.       Té un bec, però no és un ocell. Té un peu, però no pot caminar.
123.       Té vi, diu: hola! i tothom calla i pensa quan ella tremola.
124.       Tenim el mateix nom i no som molt diferents l’una de l’altra i a més servim per a obrir tresors.
125.       T'ho dic jo que és molt net, tu diràs que clar també, per que ho sap ell, i bé que el toca!. De quin instrument parlem?.
126.       Tinc boca, mans, fina cintura i dues panxes, bullanguera quan em graten els budells, al·legoria de la vida, símbol d'un suplici, i sóc l’arbre que produeix el fruit més ric.
127.       Tinc home i no sóc casada, tinc cames i no camino; diuen que sóc dolenta, però sóc bona i servicial, i encara que no em pentino, a la gent li agrado igual.
128.       Tinc un so tan suau que àngels toquen en mi i les meves cordes acompanyen els salms del rei David.
129.       Tinc veu i no sóc persona, tinc fusta i no sóc fuster, tinc veta i no sóc vetaire, tinc corda i no sóc corder.
130.       Tinc vuit forats molt ben col·locats, si els tapes amb els ditets surten uns sons molt dolçets.
131.       Tots en tenim, ningú la veu i el que no en té, no canta mai res.
132.       Tres cares tinc per a fen dring-dring.
133.       Trompa d'elefant peta de Pepeta, en boca de soldat em diuen ...
134.       Tu què eres un home entès i de savi passes de mida, no saps quin és l'animal, què essent mort crida i quan és viu no diu res?.
135.       Tu què ets tan bon entenedor em sabries dir què es això: Laliro, laliro, laliro, lalira, lalira, lairó?.
136.       Un soroll que res no molesta i que no costa d’escoltar.
137.       Un taüt amb dents aixeca la tapa somrient.
138.       Un tom, tom, amb dos pam, pams, fa bum, bum, bum, bum, bum, bam.
139.       Un tub ple de forat, per molt que bufis mai no ho inflaràs, i els qui no ho endevinin seran uns sonats.
140.       Una boca sempre oberta amb una llengua penjant, una veu enrogallada que va fent sempre ning-nang i penjada al cap de fila el ramat va guiant.
141.       Una cosa que contagia i no la veus.
142.       Una cosa que es toca i toca, i es retoca.
143.       Una coseta petiteta. Només té un tall per a respirar, sols què la toquis una miqueta amb veu aguda et respondrà.
144.       Una vella reganyosa.
145.       Va al riu i no beu, va al camp i no menja, i donant veus es manté.
146.       Vinc de pares cantadors encara que jo no sóc cantor, porte els hàbits blancs i groc és el meu cor.
147.       Visc dintre i fora de l'aigua, sóc gra i nota musical i nedo i salto com cal. Sóc ...?
148.       Xic i petit sóc el rei del partit.
149.       Xim pom!, xim pom!, dos som. Xim pom!, xim pom!. Qui som?.
150.       Xiula i no és vailet, piula i no és pollet.
VailetNoi de nou a catorze anys.
Si has encertat, ben teu serà tot el mèrit, 
del contrari, ningú més que tu'n passarà la pena.

Solucions a les endevinalles

1.              La gaita
2.              La corneta
3.              El sac de gemecs
4.              La matraca
5.              La campana
6.              El Llaüt
7.              El violí
8.              La simbomba
9.              El violí
10.           L’acordió
11.           La guitarra
12.           El paper, la tinta, el pentagrama i el músic
13.           El gall
14.           I sense esperar resposta: Minxo, pa i bacallar
15.           El clarinet
16.           Els gegants
17.           La campana
18.           La pandereta
19.           La primera setmana de Quaresma
20.           La corneta
21.           La iaia, la matre i la filla
22.           Les falles
23.           La percussió
24.           El taüt
25.           La gralla
26.           El piano
27.           La guimbarda                   
           Guimbarda: Instrument en forma de lira que se subjecta amb les dents i es fa sonar agitant amb el dit una llengüeta d’acer col·locada  paral·lelament a les dues barques de la lira.
28.           La guitarra
29.           La granota
30.           El tambor
31.           El pasdoble – pas doble
32.           La guitarra
33.           En que tenen rovell
34.           La llengua
35.           El piano
36.           La campana
37.           La tenora
38.           La campana
39.           El tambor
40.           La sardana
41.           El betlem
42.           L’harmònica
43.           La música
44.           El gall
45.           La campana
46.           La veu
47.           La Nit de Nadal
48.           La lira
49.           La pandereta
50.           La llengua
51.           La trompeta
52.           La trompa
53.           El gall
54.           La mandolina
55.           Era esquera – l’esquella
56.           La campana
57.           La pluja
58.           A Nadal
59.           Les castanyoles
60.           El tabalet
61.           L’Escola de Música
62.           L’orgue
63.           El xilòfon
64.           El disc de vinil
65.           Un frare fartet d’encisam
66.           La música
67.           La guitarra
68.           El flautí
69.           La ràdio
70.           L’orgue
71.           El pianista
72.           Per allunyar-se del soroll
73.           Perquè si fos una gallina, en pondre,caurien els ous a terra
74.           El piano
75.           Els llibres -23 d’abril, dia de sant Jordi-
76.           Un per cada cara
77.           La música
78.           El silenci
79.           El ciri
80.           Que els hi porten
81.           Música
82.           No res
83.           Els carnestoltes
84.           Qui te l’as
85.           L’organista
86.           El campaner
87.           Qui canta i balla i a més té gana.
88.           L’orgue
89.           Sant Xo-xim, xo-xim, ... (Joaquim)
90.           Sant Vito
91.           Sant Donat o sant Pere regalat
92.           Posar-li el paper davant
93.           La campana
94.           El clarinet  -Clar i net-
95.           Déu
96.           Sac de gemecs
97.           San Vicent Ferrer
98        Una suite
            Suite:  Composició de diferents moviments formada per una successió de peces instrumentals de nombre indeterminat, ritmes diferents, i una vinculació tonal o d'estil.                                                    
            Conjunt de dues o més cambres d'un hotel.
99.           Santa Apolònia
100.        Santa Tecla
101.        Els timbals
102.        El bombo
103.        La cigala
104.        La guitarra
105.        La Quaresma
106.        La campana
107.        La simbomba
108.        Les baquetes del tambor
109.        El silenci
110.        La pandereta
111.        El bombo
112.        El clarinet
113.        La música
114.        El grill
115.        Els platerets
116.        La campana
117.        La sarsuela
118.        El silenci
119.        Les castanyoles
120.        La flauta
121.        L’acordió
122.        El flabiol
123.        La viola
124.        La clau
125.        El clarinet
126.        La guitarra
127.        La geganta
128.        L’arpa
129.        La guitarra
130.        La flauta
131.        La veu
132.        El triangle
133.        La corneta
134.        El corn
135.        La lira
136.        La música
137.        El piano
138.        El timbal
139.        La flauta
140.        L’esquella
141.        La música
142.        El piano
143.        El cascavell
144.        La campana
145.        El cascavell
146.        L’ou
147.        La granota
148.        El xiulet
149.        El bombo i els platerets
150.        El xiulet
            Qui sóc: La música

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada