Translate

dimecres, 6 de maig del 2020

INSTRUMENTS MUSICALS DE CORDA

3r. 
VIOLÍ - VIOLA VIOLONCEL
CONTRABAIX
ARQUET - CORDA
p
El meu violoncel                  és el meu millor amic, 
el més estimat amic.            Pau Casals i Defilló                                    
Estrenem aquest moviment amb els instruments habituals de la secció de corda d’una orquestra simfònica, que són els que es caracteritzen per emetre el so mitjançant la vibració d’una o més cordes. Combinen les notes àgils i expressives del violí i la viola amb els sons greus i solemnes del contrabaix i violoncel.
    Alternant-se amb parèmies, expliquem les característiques del tema d'aquest "moviment".

VIOLONCEL: El violoncel, anomenat també cello –texl·lo–, instrument amb un registres de poc més de set octaves afinades en quartes: la, re, sol do, es toca amb un arquet o amb els dits estant el músic assegut i dóna uns sons intermedis entre els de la viola i els del contrabaix. Les parts del violoncel són les mateixes que en els altres instruments de corda i està construït amb fustes d’avet, d’acer, de cedre o de faig.  
Es considera l'instrument que més s'assembla a la veu humana.
Cal destacar a l’humanista i músic Pau Casals i Defilló, un dels grans violoncel·listes universals, que gràcies a la seua llavor tècnica, les possibilitats d’aquest instrument van augmentar considerablement, aconseguint retornar al violoncel a una posició privilegiada.  

-A-
A bon hora vaig pel carrer carregat amb el violó.
A Llaurí toquen el violí.
Llaurí està a la Ribera Baixa.                               
A tocar la corneta, a tocar-la amb estrident so, 
perquè no tens futur ni amb la guitarra ni tampoc amb el violó.
A un violinista divertit no li falten els ballarins.
A violí.
Comprar a fiat.                                                                                                                                                     A Alcoi. (L’Alcoià).
Amb un sols impuls, executava uns grans sons amb l’arcada.
Arcada: Gest del músic quan passa l’arquet sobre les cordes de l’instrument.
Anar amb gent de la meva corda.
Anar de violí.
Anar de fiat.
Aprenent de violí, mal veí. 
Aquell violí, més que acordar-lo, sés descordant-lo.
A L’Alguer. (La Sardenya).
Arquet del violí.
Membre masculí.                                                                                        
Ase, guitarra i violí, sempre s’han de fer servir.

-B – C-
Baixar la corda.
Ballar abans que els violins estiguin afinats.
Bona nit viola!.
Es diu quan alguna cosa s’interromp, desapareix ...
Bona nit viola!, ja et tinc a la cassola. 
Brunzit de mosquit, música de violí petit.
Canviar l’arquet per la batuta.
Com el so lamentós del violoncel.
Com el trèmol angoixat del violí.
Trèmol:  Terme musical que indica la repercussió o reiteració ràpida d'un so o d'un acord i que
produeix un efecte de tremolor.                                                 
Com els arquets dels violins, pujant i baixant, pujant i baixant.
Com l’arc del violó, d’esquerra a dreta i de dreta a esquerra i a dreta.
Com si li donaren corda.
Que per imprudència o maldat, sempre conta el que veu i escolta.
Els Càpitos. El Collado dels Gabriels. (El Carxe – Múrcia).
Com tocar el violó.                                                                       
Companys de purgatori musical: unes veus despullades i una corda escarransida.
Contrabaix i violó, el mateix so.                                                             
Cop d'arquet. 
Corda falsa.
La que no es posa en consonància amb les altres del mateix instrument o també la veu humana.
Corda simpàtica.
La que no es toca directament, sinó que sona per simpatia o ressonància.

-D – E-
Déu ens guardi del vi dolent i del violí d’un aprenent.
Déu ens lliure del mal veí i d’aprenent de violí.                     
Donar-se corda.
El contrapunt als problemes digestius. El violó!.
El millor violinista trenca una corda.
El músic i el violí es fan pregar.
El pitjor veí és l’aprenent de violí.
El qui és bon músic, amb una corda toca.
El violí és jutjat per la seva melodia.
El violí fa la festa.
El violí i la guitarra són les meves pedres d’afilar, 
i afili la meva gola quan començo a cantar.                
El violí més gran, toca sempre al músic més petit.
Els millors violinistes afluixen les seues cordes.
Embutxacar-se el violí.
Ensorrar-se tocant el violó.
Entre pitos i flautes, tururut violes.
Entre naps i cols, tururut violes
Es tocar violí vol arpes.
És a dir, amb bon gust i bona manya.
A Menorca                                                                                
Escoltar els violins quan veiem tocar els clarinets.
Ésser que viu amb esperança, balla sense violí.
Estar com un violí.
Estar en tots els tocs de la viola.
Sempre a punt.
Estar tocat del violó.
Estores i estoríns; guitarres i violins.

VIOLI: Instrument de corda, d’uns 60 cm de llargària, format per una caixa de ressonància de fusta amb dos calats en forma de efa i mànec sense trast amb quatre clavilles que subjecten altres tantes cordes, les quals es fan sonar fregant-les amb un arquet o amb els dits. El violí es col·loca baix la mandíbula i és l’instrument més agut de la seua família.
Les cordes s'afinen per intervals de quinta: sol, re, la, mi.
Violí - Viola
           wikipedia.org
Al ser un instrument amb una gran versatilitat sonora, àgil, enigmàtic i expressiu s’utilitza en tot tipus de música, (clàssica, jazz, cambra, etc.) creant una passió intensa i sorprenen, a més, el so del  violí serveix de nexe d’unió entre totes les classes socials.

VIOLA; Instrument musical de corda, similar al violí però de major grandària i proporcions més variables. La seua tessitura se situa entre els aguts del violoncel -una octava per damunt- i els mitjans i greus del violí -una quinta per baix-. Les cordes estan afinades en intervals de quinta: do. sol, re, la. Entre els instruments de la seva classe equival al contralt.
Encara que musicalment ha d’adaptar les relacions de pes i de velocitat de l’arc i del tipus de vibrat, cal destacar el gran poder expressiu afable, recollit i malenconiós que li dóna el seu registre (més greu que el violí del qual empra la mateixa tècnica).
Dins d’aquesta gamma de violes, cal esmentar a la viola d’amor en que només es toquen set de les catorze cordes (les altres fan un efecte de ressonància). la viola de gamba (Afinades com el llaüt) o la viola de mà de cordes pinzades i fons pla, etc.

           -F-
Fa com l’arc del violí, pujar i baixar.       
Fer callar els tambors amb el so d’un violí. 
Simbòlicament, en temps de guerra es requereixen les armes que no calen en temps de pau.                                
Fer gemegar l’arquet.
Fer l’arquet.
Amoïnar.                                                                                                                  
Ferir com les cordes xicotetes i agudes de l’espineta.
Flac -o magre- com un violí.
         
-G – I – J-      
Grinyolar l’arc.
Grinyolar:  Soroll estrident causat pel fregadís en alguna cosa.                           
Guardar el violí al sac.                                                                                
Insistir amb la mateixa corda.
Jo vull el violí, que la casa se'n va a fer punyetes. 

-L - 
L'estima i l'amistat són com la música, dos cordes del mateix to, vibraran conjuntament encara que només es toque una.
Les cançons del violer, totes van pel mateix raser.
Violer: Sonador de viola.
Les cordes dolentes espatllen costums bones.
Les cordes fines tallen més que les grosses.
Les cordes més gruixudes grunyen molt més temps.
Les mengen se nos mosques!, Va dir un sorollosament nerviós un violinista mentre tocava "El vol del moscardó".
Realment volia dir les mosques se'ns mengen, ...

-M – N-
Mireu-lo!, té les cames com un violó.
Tindre les cames entre parèntesi -arquejades-.                                                
Molta bona música ix d’un vell violí.
Mon fill és emparant música i sona lo violí.
Emparar: Aprendre amb intel·ligència.
A L’Alguer. (La Sardenya).
Musica ratonera. 
Nom burlesc que es donava a la música de la “viola de roda”.
Viola de roda:  Instrument musical de corda fregada que substitueix l'arquet per una roda                                        
Ni sopranos, ni pianistes, ni violinistes!.
No donava per a més, ni el violí ni el violinista.
No dur el mateix ritme el ventall i el violoncel.
No em toquis l’arquet.
Al Gironès.
No es pot dir bon pastoret si no toca el rabequet.
Rabec – Rabequet:  Violí de tres o quatre cordes tocat amb un arquet corbat.
No és una corda la que no s’ha de tocar.
No hi ha més mal veí que un aprenent de violí.
No s’han de tocar cordes desafinades.   
No vulgues mai, més mal veí que un aprenent de violí.
Burla general a un músic metre aprèn a tocar un instrument.
No vulgues més mal veí que un aprenent de violí.
Només els bojos i els violinistes canten quan mengen.                               
Nyigo-nyigo. Nyigo-nyigo.
Onomatopeia del so d'un instrument de música de timbre nasal, sobretot de violins mal tocats. (DCVB)

-O – P-
O ser fotja o tocar el violí.
Fotja: Violinet que empren els mestres de ball per a donar lliçó.
Persona mandrosa, de moviments lents, que no treballa com cal.
Pagar els violons perquè els altres ballen.
Patir el virtuosisme rovellat d'un tocador de viola.  
Pensar que les coses són flocs i violes.
Que no té dificultat.
Penseu!, l’arc del violinista i del guerrer són completament diferents.
Poc diàleg entre faristols i el violí solista.
Passar trompeters per violinistes.                                              
Posar les altres cordes.
Posar una cosa com un violí.                                                                                     
Posar-li la corda a l’espineta.

-Q-
Quan més alt és el so, més fina tremola la corda.
Quan més grossa és la corda, més greu és el so.
Quan més sona el contrabaix, més gruny.
Què pinta el violó?. Fa els sons més grossos.
Qui bé toca el violí, mai no molesta a cap veí.
Qui paga als violins sempre balla al so d’ells.
Qui paga els violons, dansa per tots.
Qui té un bon veí, pot tocar el violí.
Qui toca el violí, que li posi les cordes.

-R – S-
Rascar corda. 
Rascatripes.
Nom vulgar dels instrumentistes de corda.
Rompre’s la corda per la part més fluixa.
S’han de trencar moltes cordes abans de saber guiar l’arquet.
Sec com un rabec.
Sense violí no es balla.
Ser el violí d'ingrés d'algú.
Ser tot flors i violes.
Fàcil i plaent.  
Ser un bon violí.                                                            
Ser un violí vell amb cordes noves.
Serrar el violí.
Servir per a tocar el bombo, però no el violí.
Set trombons i dos violins.
Tot soroll
Si els violins estan afinats, el ball pot començar.
Si la corda es fa tova, rebenta.
Si les cordes no estan tenses, no sonen.
Si l'un toca el violí, l'altre toca la guitarra. (O el violó).
Silenci!, el violó.
Sonar la viola.
Suar sota l’arc.
Suar tot l’arc.
Suavitzar cordes.

CONTRABAIX - VIOLÓ: Amb quatre cordes afinades en quartes: mi, la, re, sol, és l’instrument de dimensions més grans, d’entre 1’60 i 2 metres i de registre més greu, es toca estant el músic dempeus i dóna uns sons equivalents al baix, es caracteritza perquè les notes escrites sonen una octava més baixa.
El contrabaix és molt habitual en les orquestres i en les bandes simfòniques, jazz, etc., en les cobles és l’únic instrument de corda i habitualment té tres cordes ja que la més greu s’ha eliminat i es coneix amb el nom de verra.
Veu més greu i profunda que la del baix.

-T-
Tant estrenyen la corda, que es romp.
Tenir cara de rabec.
Tenir que tocar com el violí vol.
Tindre cames de violó.
Tindre el pit com un violí.
Tindre poca corda.
No tindre peciència, perdre el seny.
Tocar el violí.
Fer-se el desentés davant d'una pregunta compromesa.
Tallar pernil.
Tocador de violí!.
Tocar el violó a dos mans.
Tocar el violó a tota orquestra.
Desvariar, parlar o obrar fora de tot propòsit.
Tocar el violó, el bombo o el raspall.
Tocar el violoncel amb pinces d’estendre.
Poc assajat i/o estudiat.
Tocar la corda sensible.   
Causar emoció, gaudir d'un sentiment intens.           
Tocar sempre amb la mateixa corda fa la música lletja.
Tocar viola.
Tocar-se el violó.   
Tot no són ni flors ni violes.
Tot té un fi, fins i tot el violí.
Tres convidats que mai no es perden cap festa: el captaire, el violinista i el rector.

-U – V-
Un quartet de corda està format per quatre músics: un violinista bo, 
una viola dolenta, un ex-violoncel i un a qui no li agrada el contrabaix.
Un vell violí quan està ben fregat, encara retoca.
Un violí vell està fet abans que la nova corda estiga afinada.
Una casa sense dones, és com un violí sense cordes.
Una corda quan més sona és quan més se n’estreny.
Una cosa és amb violí, i l’altra cosa és amb violó.
Uns paguen els violins, els altres ballen.
Vagi tamborí per flabiol.
Violó gran, roín so.
Violí!.
Persona innoble i ridícula.

ARQUET:  Accessori constituït per una cinta de crins de cavall o truja, tensada entre les extremitats d’una vareta de corba suau i estreta, normalment de fusta, -també s’utilitza la fibra de vidre o de carboni-, que permet per fregament, la vibració que produeix el so de les cordes d’un instrument.
CORDA – CORDES: Cadascun dels fils de metall, de crin o de budell que es posen subjectes i menys o més atesats a certs instruments i produeixen els sons musicals, sia per pulsació com en l’arpa, per percussió com en el piano, o per fregament amb un arquet com en el violí.
Antigament les cordes eren de budell, menys resistents però amb una sonoritat més càlida i més pura, no obstant, ara s’utilitzen cordes metàl·liques, més resistents i amb major sonoritat. Músics amb instruments barrocs, utilitzen cordes de budell posat que són les que el compositor barroc va pensar per a les seues obres. 
Cadascuna de les quatre veus fonamentals del cant, baix, tenor, contralt i tiple.
Extensió de la veu des de la nota més baixa a la més alta a què pot arribar.
Part sensible de l'esperit.
Cosa que atreu, que provoca el desig, que lliga, obliga.

Los días 25 y 26 del pasado se verificaron en el Teatro Calderón de Alcoy, los ejercicios de la Academia de música de Santa Cecilia, que dirigida por el distiguido pianista D. Rafael Casasempere, existe en aquella ciudad. Asistió inmenso público, que supo apreciar los progresos realizados por alumnas y alumnos. Los ejercicios de piano, violín, violoncello, armónio, clarinete y solfeo, versaron sobre composiciones de los grandes clásicos como Gounod, Saint-Saëns, Boccherini, Schubert, Beethoven, Mendelssohn, Haydin, Chopin, Beríot, Godard, Greig y otros.   Fot. Segura        
En la fotografia de la pàgina anterior, apareix vestit amb tratge (dempeus per l’esquerra), José Mompó Colomina, destacat violinista i director de la Societat Artística Unió Musical d’Alcoi.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada